Direktlänk till inlägg 25 september 2010

:'(

Av Julia - 25 september 2010 14:21

Kollade på Animal Cops in Miami idag och började seriöst att gråta, tror det är första gången, men jag blev så sjukt arg och tyckte så synd om en häst där visst jag har sett det många år nu oc det blir nästan bara värre och värre. Men idag va det hämskt. Pogrammet började med att de letade efter en djurseriemördare, någon som tog djur och slaktade dem och troligtvis sålde köttet. Senare i pogrammet så får man se hur de hittar tre män med resterna från en häst på släpet, det visar sig att de har slaktat en häst, på ett sjukt brutalt sätt, de har först låtit hästen förblöda genom att skära halsen av den och sen styckat den med en motorsåg. Men seriöst hur kan man vara så j**** elack? Det hör ju till historien med att de tävlat i enolaglig tävling där hästen brytit båda frambenen, de hade sen släpat upp hästen på transporten och sen slacktat den, snacka om att den måste ha plågats, spc eftersom polisen hittade en engångs kamera där man fick se att hästens frakturer stack ut genom huden. Jag bvlev så sjukt arg. Och ännu värre var att de hade två hästar till på stället som hade blod från hästen på kroppen och sett altihopa. De va som tur va helt friska i övrigt så de togs därifrån och den ena omplaserades till ett jättebra hem.

 

Sen handlade det lite om hund i bil, det kan faktiskt under sommaren bli med dödlig utgång som en av hundarna i pogrammet va med om.

 

Jag tänkte skriva ner mina tankar om detta med.

 

Jag fattar inte hur man som människa kan se hur ens djur förfaller? utan att göra något, visst pengarna kanske inte räcker till men då kanske man inte skulle ha skaffat djuret om man inte har råd med vetrinären, mat, vaccin och sånt. För djuret är beroende av oss människor, och jag tycker man ska fundera innan man skaffar djuret om man har tid och råd med djuret, sen också plats för det. Och sen tycker jag att man behöver inte alltid köpa den lilla söta valpen, för det finns massor av djur som är plaserade på katt och hundhem som desperat behöver en ägare. Och man ska läsa på om det djuret man köper inte bara "åh en hund ska vi ha" och sen köpa den lilla söta valpen, för den kommer växa upp och bli en stor hund, ochman måste tänka på att de kan leva i 10 år eller mer. Och skaffar man sig ett djur och sen inser att man varken har tid eller råd med det tycker jag man ska försöka omplacera det och inte avliva det.

 

Man måste även tänka på att man ska tillfredsställa deras behov, man kan ju inte skaffa en katt och ha den som innekatt och tro att den bara ska ligga i soffan hela dagarna, visst edet finns nog katter som gör det med, men katter är jägare, de behöver jaga, vässa klorna och så så man måste tänka på det med.

 

Och jag tycker apsolut inte att man ska skaffa en katt när man bor i stugan över sommaren, sen packa ihop sina saker och kasta ut katten i skogen, som jag sa tidigare är de beroende av oss, speciellt om de är uppvuxna med oss människor, vana att fåmat och sånt från oss, och sen bara bli lämnade det är inte rätt. Det tycker jag man ska tänka på sen med.

 

Man måste även att fatta de rätta besluten vid sjukdom och olyckor. Som jag såg en film på msn om en katt som amputerat alla fyra benen och hade små benstumpar kvar. Liksom hur tänker man då? och den sökte nu en familj, visst alla djur ska ha rätt att leva men det där tycker jag inte va så snällt. För det kommer en dag då ditt djur blir sjukt, då är det inte rätt att plåga det i onödan tycker jag, mn sen finns det ju olika sjukdommar med, en del kan de leva med ett tag till men andra sjukdommar som Canser vid hög ålder. 

 

En sak till jag måste få påpeka är att jag tycker att alal katter som inte ska ingå i avel eller så ska steriliseras för att minska antalet oplanerade kullar kattungar och så. Man ska även, id-märka eller chippa sitt djur tycker jag ifall det springer bort så kan polisen eller veterinären hitta dig igen o ditt djur springer bort. Även om det hittas efter att ha blivit påkört eller så. För det känns mycket bättre gissar jag på att få reda på vad som hänt med ens djur än att gå och fundera.   

Djur · Julia
 
 
Alexandra

Alexandra

25 september 2010 17:56

Jättebra skrivet. Såg en del av Animal Cops avsnittet, men missade det mesta med hästarna. Så jävla hemskt... Blev så arg så det bara kokade inom mig!

Katternas låga status beror på just det du skriver, att de inte kastreras (man steriliserar inte längre katthonor, det förekommer nog på vissa ställen men är mkt ovanligt eftersom de då fortsätter att löpa) och ID-märks. Det finns en lag för det på hundar, men inte katter. Helt sjukt att det är så.

Jag är också emot innekatter. Innekatter brukar faktiskt kunna utveckla stereotypliknande beteenden, tänkte skriva ett inlägg om det på min blogg.

Finns en sida som heter www.kattstatus.se som alla som känner att dom vill göra något för kattens status får skriva ut visitkort, affischer och flygbilder från för att sprida budskapet.

http://tasspuls.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 15 oktober 2010 22:20

Japp precis ren jäkla pissdag, missade bussen, fick ett par inte så himla uppmuntrande ord från kompis...   Ja men missade i alla fall inget på historian, va j*****t  dum och tog stövlarna med klack, så har sjukt ont i fötterna,  sen hade man tr...

Av Julia - 14 oktober 2010 19:40

Seriöst det enda jag gör i skolan är, Gå på lektionerna, skratta och göra bort mig, men nog om det, ska göra klart Historian nu sen kolla Vampire Diaries :D OMG va jag längtar ^^.   Men sitter och drågar sönder Joan Osborne - One of us ...

Av Julia - 13 oktober 2010 18:51

Jag sitter här och funderar om tid existerar för jag har typ ingen tid alls känns det som :/ har prov i Matte B i morron, en historia uppgift som ska in i morron och den har jag lust att spränga i luften. hittar inte ett endaste skit. så struntar i d...

Av Julia - 10 oktober 2010 00:24

haha det ni ^^ men det är så att mamma och jag va till Öregrund och hälsade på släkten och bytte ett par jeansleggins som jag inte kunde ha. Och det va vad jag shoppade, det va mamma som shoppade en massa tills sig själv. Fast jag fick ju en ring så ...

Av Julia - 8 oktober 2010 21:23

Jahap jag vet inte riktigt vad jag ska skriva?   har haft en ganska slapp dag i skolan, 2 lektioner och 3timmars håla, fick tårta för att man hjälpte till att städa i djurhuset förra veckan. Sen väntade man på Emelie då hon hade mentorssamtal to...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Är du som läser bloggen Kille eller Tjej?
 Kille
 Tjej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards